خانه / اجتماعی / تغییر پارادایم مدیریتی جهت مدیریت شهری/ دکتر مجید کیاورز: طرح های عمرانی باید پیوست طرح های فرهنگی، اجتماعی و کیفیت زندگی مردم قرار گیرند نه برعکس

تغییر پارادایم مدیریتی جهت مدیریت شهری/ دکتر مجید کیاورز: طرح های عمرانی باید پیوست طرح های فرهنگی، اجتماعی و کیفیت زندگی مردم قرار گیرند نه برعکس

به گزارش وب سایت خبری تحلیلی انزلی چی، پس از تصویب بودجه ۱۴۱ میلیاردی پیشنهادی شهرداری بندر انزلی در سکوت خبری رسانه های موثر بندر انزلی به منظور تحلیل این بودجه پیشنهادی و همچنین بررسی وضعیت حاکم بر شورای شهر و شهرداری بندر انزلی به سراغ دکتر مجید کیاورز عضو انزلی چی هیات علمی دانشگاه تهران رفتیم تا علاوه بر تحلیل وضعیت فعلی به پی جویی راه کارها از دیدگاه ایشان بپردازیم، از شما دعوت می کنیم تا پایان این گفت و گو با ما همراه باشید. با نگاهی به دوران انتخاب شهردار گفت و گو را با دکتر مجید کیاورز آغاز کردیم.

photo_۲۰۱۷-۰۷-۰۱_۱۳-۱۹-۰۷

انزلی چی: آیا شما اعتقاد دارید که شهردار بندر انزلی می بایست حتما انزلی چی باشد؟

در ابتدا، سال نو را خدمت تمامی همشهری های عزیز تبریک عرض می کنم و آرزوی روزهای بهتر را در سال جدید برای شهر زیبایمان دارم.
خیر، به چنین چیزی اعتقاد ندارم. معتقدم تخصص، تجربه و برنامه های هر شخص به خوبی نشان می دهد که وی چه آینده ای را برای شهر بندر انزلی در سال های مدیریتی خود ترسیم کرده و به آن عمل خواهد کرد، در شرایط مساوی اولویت انتخاب با شهردار انزلی چی است، اما تخصص و پارادایم مدیریتی شخص در اولویت قرار دارد.

انزلی چی: آیا اصلا شعار انتخاب شهردار انزلی چی از ابتدا منطقی بود؟

به نظر من خیر، اما این شورا با توجه به شعارهای انتخاباتی خود و برای این که در ابتدای کار به بد عهدی متهم نشود می توانست شهردار انزلی چی انتخاب کند، زیرا در این دوره ما افرادی داشتیم که شرایط بهتری برای شهردار شدن داشتند. اما به عقیده بنده آن شعارها توسط اعضای فعلی شورا در فضای رقابت های انتخاباتی و در مقابل صحبت هایی مبنی بر عدم وجود نیروهای بومی مناسب در مدیریت شهری زده شده بود و بهتر بود عملی می شد.

انزلی چی: انتقاداتی از سوی شما به عملکرد رسانه ها در زمان انتخاب شهردار مطرح شده است، اساس این انتقادات چیست؟

ببینید در فرآیند انتخاب شهردار انتظار بر این بود که رسانه های شهر پس از ارائه برنامه ها، در مصاحبه های مختلف با کاندیدهای شهرداری وارد جزییات برنامه های این افراد شده و آنها را به چالش می کشیدند تا این موضوع به اعضای شورای شهر کمک بیشتری در انتخاب نهایی داشته باشد. اگر این نگاه ریز بینانه و تحلیلی در رسانه های شهر بندر انزلی وجود داشت، تفاوت برنامه ها به راحتی برای مردم نمایان می شد و اعضای شورا نیز از آن آشفتگی برای انتخاب یک شهردار مناسب برای شهر بندر انزلی رهایی پیدا می کردند اما متاسفانه نقد و بررسی برنامه ها توسط هیچ یک از رسانه های شهر بندر انزلی صورت نپذیرفت و این برای من بسیار عجیب است که چگونه به چنین مسایل مهمی بی توجهی می شود، مسائلی که سرنوشت یک شهر را در طی چهار سال پیش رو رقم خواهد زد.

انزلی چی: در پروسه ی انتخاب شهردار یک دسته بندی بین کاندیدها شکل گرفت، افراد جوان با افکار آکادمیک و افراد با تجربه با سوابق اجرایی مختلف، آیا شما چنین دسته بندی هایی را قبول دارید؟

خیر، با چنین دسته بندی هایی موافق نیستم، یک فرد می تواند با تجربه باشد و در اجرا از تفکرات آکادمیک و به روز نیز بهره ببرد اما متاسفانه انگار در زمان انتخاب شهردار بندر انزلی، بیش از آن که به تجربه، تخصص و برنامه ها توجه شود به سن افراد توجه می شد! متاسفانه دسته بندی های شکل گرفته در آن زمان درست نبود، چون حتی جوان هایی که برنامه های خود را ارائه کرده بودند در سطوح مختلف و در مواردی با دیدگاه های کاملا متفاوت بودند، که متاسفانه این موضوع توسط رسانه های بندر انزلی تحلیل نشد.

انزلی چی: اگر قرار بود شما شهردار آینده بندر انزلی را انتخاب کنید از بین گزینه های جوان انتخاب می کردید یا افراد با تجربه؟

جوانانی که استانداردهای لازم را پاس کرده اند و پتانسیل این را دارند که به افرادی کارآمد تبدیل شوند باید به بازی گرفته شوند، همان طور که در شهرهای بزرگ این جوانان هستند که به خوبی نقش آفرینی می کنند، اساسا معتقدم که اشخاص سنتی که طبق علوم روز کار نمی کنند، بیشتر از جوانان کم تجربه ای که با علوم روز آشنایی دارند و طبق آن کار می کنند به شهر ضربه خواهند زد.

انزلی چی: پس از پیروزی لیست امید در انتخابات شورا، شعارهایی مبنی بر “تغییر” داده شد، این شعارها در چند ماه گذشته تا چه حد عملی شده؟ 

قبل و بعد از انتخابات شعارهای زیادی پیرامون “تغییر” داده شد که می خواهیم راه درستی را در پیش بگیریم. برای ایجاد این تغییرات ابتدا باید یک تیم شکل می گرفت و هدف گذاری می شد که بندر انزلی از موقعیت تاسف بار امروز، به کدام آینده تغییر رویه خواهد داد. این برنامه ریزی با یک یا ده جلسه شکل نخواهد گرفت زیرا بایستی یک بار برای همیشه این موضوع را حل کنیم، بر این اساس، باید توسط این تیم برنامه های راهبردی و چشم اندازی برای آینده بندر انزلی ترسیم می شد. به عنوان مثال بندر انزلی در آینده می خواهد مجددا به قطب گردش گری تبدیل شود، بندر انزلی می خواهد به شهری IT محور تبدیل شود و در یک جمله بایستی بگویم یک بار باید توسط مدیر دلسوزی تصمیمات سخت برای بندر انزلی گرفته شود و این تنها راه نجات شهر می باشد.
بر اساس طرح راهبردی شکل گرفته می توانستیم برنامه ای برای ۴ و ۸ سال آینده بندر انزلی ترسیم و مبتنی بر این طرح راهبردی، برنامه های عملیاتی و ریز پروژه ها مشخص شده و اولویت بندی ها شکل گرفته و بر اساس واقعیت های امروز، بودجه شهرداری نوشته می شد. بزرگ ترین گمشده مدیریت شهری بندر انزلی این است که آسیب شناسی از گذشته انجام شود و از آن آسیب شناسی به اولویت هایی دست پیدا کنیم. به طور کلی به نظر بنده، برای “تغییر” در شرایط موجود شهرداری بندر انزلی، تغییر در پارادایم مدیریتی بایستی صورت می گرفت که از نان شب هم واجب تر است نه تغییر مدیریت ها با پارادایم مشابه گذشته. 

انزلی چی: آیا در همین چند ماه گذشته پس از روی کار آمدن شورای جدید و انتخاب شهردار شما تغییراتی در شیوه مدیریت شهری مشاهده کرده اید؟

همان طور که اشاره داشتم، مساله این است که انتظار می رفت شعار تغییر، تدبیر و امید یک شعار استراتژیک باشد. یعنی ما به یک نقطه عطفی رسیده ایم که تمامی تصمیمات کلان مثل انتخاب شهردار، بودجه نویسی و برنامه های راهبردی و حتی عملیاتی بر اساس آن شعارها صورت می پذیرد، به طوری که ابتدا نخبگان شهر، سپس کارمندان شهرداری و در انتها مردم شهر بندر انزلی این تغییرات را به خوبی حس و تایید کنند؛ این تفسیر تغییر در شیوه مدیریت است.
برای ایجاد تغییر، در تیم های گذشته هیچ گونه تعریفی از ترسیم آینده  شهری بندر انزلی انجام نشده است، ترسیم اینکه اکنون بندر انزلی در چه وضعیتی است و قرار است در آینده به کدام سو حرکت کند و این که چه برنامه هایی توسط مدیریت شهری قرار است اجرا شود وجود نداشت و یا حداقل کار علمی ای در این راستا انجام نشده بود؛ متاسفانه در مدیریت جدید نیز چنین تعاریفی تا به این جا وجود نداشته، هیچ آینده ای ترسیم نشده است و اصلا مشخص نیست که برنامه مدیریت شهری چیست! البته پاسخ دادن به این سوال که آینده بندر انزلی را مثلا در میان و بلندمدت در آینده چگونه ارزیابی می کنید کار ساده ای نیست، نیازمند مطالعات است که برای انجام چنین مطالعاتی باید برای آن هزینه کرد و البته مردم را نیز در ترسیم بندر انزلی آینده مشارکت داد، با این تفاسیر بنده هیچ نوع تغییری دراین زمینه مشاهده نکرده ام. در یک نگاه ساده، بررسی تبعات مثبت و منفی و چند بعدی (به خصوص از دید اجتماعی و کیفیت زندگی) تصمیمات و پروژه ها قبل از شروع ضروری و الزامی است. در واقع می توان گفت، شهر یک سیستم اجتماعیِ پویاست که در آن سه سطح از حرکتِ مکانیکی، زیستی و اجتماعی قابل ملاحظه است. نگاهی صرفا کالبدی به شهر بدون این که تبعات اجتماعی تحولات حاصل شده قبل و بعد از اجرای پروژه ها مورد بررسی قرار گرفته شود، اثرات جبران ناپذیری بروی کیفیت زندگی و زیست شهری می گذارد. به عبارتی برنامه‌ ریزی‌ها و تصمیم گیری ها بایستی فراتر از اهداف کالبدی و با دید انسان محوری نیازهای شهروندان را در نظر بگیرند، چه بسا مواردی به صورت فرمالیته در شهرداری ها و بودجه های آنها همیشه وجود دارد و در نگاه سطحی به نفع زیست مردم باشد، اما با بررسی دقیق و عمیق تر و کارشناسی شده، ضد زیست مردم باشد. مدیران شهری بایستی با جان و دل احساس کنند که مسوولیت خطیری بر عهده دارند. هرگونه تصمیم گیری و به تبع آن تغییردر پیکره شهر می تواند تا جزیی ترین سطوح اجتماعی زندگی مردم اثر گذار بوده و قابلیت زیست پذیری شهر را دستخوش تغییرات کند و به مرور ابعاد پیچیده و بشدت غیر خطی را به خود بگیرد. در نتیجه کسی چنین احساس مسوولیتی می کند که نه از روی تعصب و احساس بندر انزلی را دوست داشته باشد بلکه غیر خطی بودن مسایل شهری و اثرات تصمیمات خود را با لنز کارشناسی ببیند و آنگاه نمی تواند برای مسایل پیچیده شهری به راحتی راه حل های ساده ارائه دهد. همانطور که اشاره داشتم اگر تصمیم گیری و تصمیم سازی به منظور انجام پروژه های شهری در فضای فقدان اطلاعات چند بعدی و تحلیل تبعات زیست پذیری و اجتماعی صورت پذیرد، می‌تواند اثرات منفی بسیاری مانند: زیست پذیری، بار ترافیکی، سلامت؛ عدالت اجتماعی، امنیت اجتماعی، هویت و تعلق مکانی؛ اقتصاد و معیشت، امید به زندگی، آسیب‌های اجتماعی؛ منظر شهری و بسیاری موضوعات دیگر داشته باشد. بنابراین، در یک نگاه کلی به منظور برنامه ریزی با دید انسان محوری و پایداری، در تمامی مراحل انجام پروژه های شهری بایستی با استفاده از روش‌های علمی تبعات اجتماعی و فرهنگی و آثار منتج شده بررسی گردد که به این گونه روش‌های علمی،” ارزیابی تاثیرات اجتماعی” یا به اختصار”اتا” گفته می شود. تغییر در شیوه مدیریت پرداختن به شیوه های این چنین می باشد. این نوع مدیریت حرف، تئوری و روی کاغذ نیست بلکه در تمام دنیا در حال انجام است و اتفاقا عدم توجه و اعتقاد مدیران به روش های علمی و درست باعث وقوع چنین وضیت اسفناکی شده است.

انزلی چی : آیا پس از گذشت چندین ماه اول، می توان از شهردار یا شورای شهر انتقادی کرد و یا عملکردشان را تحلیل نمود؟ 

بله، اولا انتقادات بایستی به اندازه زمانی که گذشته و نه بیشتر از آن انجام شود و همچنین از موضوعاتی که بایستی در این مدت انجام می شده انتقاد شود. ابتدا باید سوالی مطرح بشود و سوال این است که در شش ماه اول، از شهردار و شورای شهر چه انتظاری می رفت؟ و باید انتظاری معقول داشت و نه انتظار معجزه! اولین انتظار باید بر اساس شرایط کنونی و باز شدن حساب ها و پرداخت حقوق و معوقه های کارمندان باشد، تا جایی که بنده اطلاع دارم انصافا دراین زمینه به لحاظ حقوقی، مجموعه شهرداری و شورای شهر تلاش خود را کردند و تا حدودی این امر محقق شد و مبلغی از حقوق ها و معوقات پرداخت شد اما در کنار آن انتظار می رفت که به بحث های کلان و تصمیم گیری های سختی که اشاره کردم و برنامه ریزی دقیق و علمی برای بودجه سال آینده پرداخته می شد، اما هرگز به مسایلی چون تعریف چشم انداز شهر، برنامه راهبرد CDS و تعریف چارچوبی (Framework) که در جهت تحقق چشم انداز باشد پرداخته نشد و در شهرداری هم به آمار و اطلاعات ده سال گذشته که بر اساس آن آسیب شناسی گذشته و نیاز سنجی در طی این دوران بررسی شده، توجهی نشان داده نشده است.
انتظار می رفت که بر اساس آمار، در چند ماه گذشته وضع موجود شهرداری از ابعاد مختلف با روش های علمی و مبتنی بر آمار و اطلاعات صحیح بررسی شود که متاسفانه این طور نشد و در کنار آن کمیسیون های که از ضرورت کمتری برخوردار بودند تشکیل شد که به هیچ عنوان از واجبات نبودند.
تعریف پروژه های راهبردی، پروژه طرح جامع حمل و نقل و ترافیک، بندرانزلی و چشم انداز بندر انزلی مثال هایی است که انتظار می رفت در ابتدای راه مورد توجه قرار گیرد و اهتمام ویژه ای برای عملیاتی شدن آنها ورزیده شود. به نظر من بزرگ ترین مساله ای که وجود دارد این است که چرا در گذشته ما بدهکاری زیادی ایجاد کردیم و با همه تلاش هایی که به لحاظ بالا بردن سطح کیفی زندگی مردم انجام شد، نارضایتی های زیادی وجود دارد و موفق عمل نکردیم و مردم هیچ نوع رضایتی از عملکرد مدیران شهری ندارند. در واقع عملکرد مدیران گذشته به هر دلیل باعث کاهش کیفیت زندگی مردم و زیست پذیری شهر ما شده است. آیا در مدیریت جدید، پارادایم جدیدی جهت بالا بردن فاکتورهای کیفیت زندگی تعریف شده است؟
آیا حرکت در پارادایم مدیریتی گذشته اما با شکل و سیاق دیگر، نتایج متفاوتی را ایجاد خواهد کرد؟
انتظار می رفت در ماه های اول به این مسایل پرداخته شود و امیدوارم مدیریت شهری جدید در ادامه راه به این مسایل حیاتی بپردازد و حداقل حرکت خود را در این مسیر شروع کند. 

انزلی چی: برای بهره وری بیشتر از نیروی انسانی فعال در شهرداری بندر انزلی باید چه اقداماتی صورت بگیرد؟

شهرداری در گذشته بر اساس برنامه و نیازسنجی به جذب نیرو نپرداخته است و یکی از کارهایی که در شهرداری باید انجام شود بهینه سازی استفاده از نیروها و نیازسنجی در تخصص ها است که باید به شدت مورد توجه قرار گیرد. در شهرداری به اشخاصی نیاز داریم که به تولید فکر بپردازند و ایده ها و طرح های جدیدی به شهردار ارائه دهند و یا حداقل ایده های جدید و طرح ها را درک کنند و در راستای آن حرکت کنند و این یکی از وظایف مهم شهرداری است که هر شهردار باید در راستای بهینه سازی شرایط و وضع موجود از لحاظ توانایی های مغزافزاری در داخل شهرداری مورد توجه قرار دهد و بشدت به مساله آموزش نیروهای موجود و همچنبن شایسته سالاری بپردازد. در جذب نیرو نیز خیلی بایستی دقت عمل بخرج داده شود. تنها داشتن مدرک مرتبط کافی نیست. کیفیت دانشگاه و معدل اخذ شده و صاحب ایده بودن معیارهای مهمی می باشند، چون بالاترین سرمایه یک سازمان مغزافزارهای آن سازمان می باشند و بزرگترین اجحاف، جذب نیروهایی با کیفیت متوسط و پایین و همچنین عدم عدالت محوری در جذب نیرو می باشد، راهکار رسیدن به این مهم، بهتر است توسط مدیران فعلی تعیین شود. در این جا می خواهم تاکید کنم که عدم توجه به تک تک این فاکتورها شهر ما را به چنین وضعی دچار کرده است. در واقع، جمع این دقت نظرها و کم ندیدن اثر این عوامل باعث موفقیت در یک ارگان می شود و عدم توجه به اثر تجمعی تصمیمات این چنینی باعث ایجاد فجایایی در شهر شده است و مدیریت شهری جدید بهتر است توجه ویژه ای به این مقوله ها داشته باشند.

انزلی چی: آیا الگوهایی از شهرهایی با مدیریت های بی برنامه که به سمت شهرهای برنامه محور گذر کرده اند وجود دارد؟

بله، قطعا وجود دارد. مدیرانی که به دنبال ایجاد تغییرات اساسی در نوع مدیریت شهر بودند از شرکت هایی استفاده کردند که وظایف این شرکت ها تهیه برنامه های استراتژیک برای آن شهرها بوده است به عنوان مثال می توان به شهرداری لاهیجان اشاره کرد که طی قراردادی با دانشگاه تربیت مدرس در بخش گردش گری، طرحی راهبردی نوشته و مشاهده می کنیم که امروز تا چه حدی این طرح در لاهیجان موفق بوده است. یا می توان به شهرداری رشت اشاره نمود که با قراردادی با دانشگاه شریف چشم انداز آینده خود را مشخص نمود.

انزلی چی: با توجه به این که این شورای شهر است که برنامه ریزی های مهم شهری را انجام می دهد آیا این شورا تا امروز به وظایف ذاتی خود عمل کرده است؟

شورای شهر باید بیش از شهرداری دغدغه تعیین استراتژی و تعیین برنامه های میان و بلند مدت را داشته باشد. شورای شهر کمیسیون زیبا سازی تشکیل داده، کمیسیون عمرانی و کمیسیون فرهنگی و اجتماعی دارد و برای این مقصود تعداد زیادی جلسه تشکیل شده است. اما به نظر بنده مهم تر از زحماتی که کشیده شده موارد مهم تری وجود دارد که به آنها پرداخته نشده است.
به عنوان مثال، اگر بندر انزلی با یک طرح جامع حمل و نقل و ترافیک حرکت نکند در آینده ای نزدیک دچار مشکل شدید ترافیک شده و باید استراتژی فصل به فصل در این امر وجود داشته باشد، مخصوصا در فصل هایی که مسافران به این شهر می آیند.
شورای شهر، کمیسیون ها و جلسات مختلفی تشکیل داد اما در مورد بحث اولویت بندی نیازهای شهری و آسیب شناسی از گذشته تحلیل عمیقی به میان نیامد. شورای شهر یک مشکل بسیار بزرگ دارد که اصلا به آن نپرداخته است.
شورای شهر باید سامانه ای طراحی کند و شاخص های کیفیت زندگی (Quality of life) مردم بندر انزلی را در آن تعریف نماید و سپس ساز و کار اندازه گیری این شاخص ها و نحوه  مانیتورینگ آنها را مشخص نماید. اعضای شورای شهر نیز می توانند با استفاده از این سامانه شاخص های زندگی مردم را به طور کمی کنترل نمایند، اما متاسفانه چیزی درباره این موضوع مطرح نمی شود و مورد بررسی و تحقیق قرار نمی گیرد. اساسا قضاوت در مورد عملکرد شهردارها بایستی براساس بالا یا پایین آمدن شاخصه های کیفیت زندگی مردم صورت گیرد. بنده پیشنهاد می کنم، شورای شهر کمیسیون نظارت تشکیل دهد تا افراد متخصص بتوانند عملکرد شهرداری را با توجه به گزارش هایی که ارزش نظارتی داشته باشند مورد بررسی قرار دهند. معمولا شهرداری ها خود را مورد تعریف و تمجید قرار می دهند و تمام نمودارهای آن صعودی می باشد، همان طور که هر دستگاه اجرایی از خود تعریف می کند و گزارش های شهرداری نه تنها در بندر انزلی بلکه در کل کشور، گزارش هایی که ارزش و قابلیت نظارت داشته باشند؛ نیستند. در کل، به نظر بنده واجب تر از همه کمیسیون ها تشکیل کمیسیون نظارت در شورای شهر می باشد.
به طور خلاصه، شورای شهر بایستی به دو مقوله مهم طراحی طرح های راهبردی در راستای بالا بردن فاکتورهای کیفیت زندگی در بندر انزلی و نظارت بر عملکرد شهردار در مسیر تعریف شده بپردازد. در این دو مقوله هنوز فاصله زیادی تا وضع مطلوب در عملکرد شورای شهر دیده می شود.

انزلی چی: آیا استراتژی بودجه امسال کیفیت زیستی مردم این شهر را زیر سوال می برد؟

همان طور که عرض کردم نگاه کالبدی و ماشین محور و غرق بودن در فرمالیته حاکم بر شهرداری ها بشدت ضد زیست مردم می باشد. به عنوان مثال در تهران تقریبا نتایج این نوع مدیریت مشهود است و قابلیت زیست پذیری بشدت در تهران افت کرده است. آن چه بنده رصد کرده ام، در بندر انزلی هم در همین مسیر درحال حرکت هستیم و در حالی که تمام بودجه ها و استراتژی هایی که فعلا مورد توجه است، کالبد محور و اتومبیل محور است و این ضد عدالت و زیست مردم می باشد. همین نوع برخورد ما با حل مسایل، وضعیت کنونی محیط زیست را به بار آورده است و در زندگی شهری هم قابلیت های زیست پذیری را کاهش داده است. فاجعه آمیزترین اتفاقی که در همه شهرهای ایران در حال رخ دادن است، تحقق بودجه از تراکم فروشی و تغییر کاربری ها می باشد. اثرات دراز مدت این نوع تامین بودجه در ابعاد مختلف زیست پذیری و فقر بدنه شهرداری در دراز مدت و عدم پایداری بودجه و خیلی از اثرات جانبی ضد انسان محوری دیگر است. مدیریت شهری جدید نه تنها بایستی از این نوع تحقق بودجه استقبالی نشان ندهد بلکه شهردار را موظف بکند هرساله درصدی از تکیه به این درآمدها کم کند.

انزلی چی: در بودجه امسال چه برنامه هایی پر رنگ تر است؟

کلیات بودجه نشان می دهد بودجه امسال کالبد محور است، و بر اساس انجام خدماتی نظیر آسفالت و بازگشایی معابر تنظیم شده است که این موارد به نظر بنده راه حل اساسی جهت حل مساله بالاتر بردن کیفیت زندگی مردم نمی باشد. از همه مهم تر افزایش چشمگیر بودجه است که در مورد تحقق آن تحلیل عمیقی دیده نشد و چنانچه این بودجه بخواهد از مسیر فروش تراکم غیر مجاز و تغییر کاربری محقق شود، همان طور که عرض کردم به نظر بنده فاجعه ای خواهد. امیدوارم چنین نباشد. در کنار آن البته هیچ گونه طرح و خلاقیتی در راستای تحقق بودجه پایدار دیده نمی شود. این اصول اولیه ترین اصول حرکت در مسیر درست و عبارت “تغییر” می باشد.

انزلی چی : یعنی بازگشایی معابر و ترمیم آسفالت سبب افزایش سطح رضایتمندی شهروندان نخواهد شد؟

قطعا نقاط دارای مشکل باید ترمیم شوند، اما آیا الویت بندی صحیحی صورت گرفته است تا بر این اساس مثلا بحث روکش آسفالت به عنوان الویت دیکته شود؟
به نظر بنده، مردم باید آگاه شوند و بدانند که اگر به فرض n میلیارد تومان برای ترمیم آسفالت در بودجه دیده شده است، این n میلیارد می توانست در حوزه زیرساخت ها هزینه شود، یکی از مهم ترین مواردی که باید در مبحث بودجه دیده می شد بحث شهروند محوری بود، استفاده از IT در شهروند محوری، و طراحی وب سایت و اپلیکیشن شهروندی با هدف آگاه سازی مردم از وضعیت شهر باید در اولویت ها قرار گرفته باشد که متاسفانه اینچنین نیست.
به نظر بنده، اگر مردم از مشکلات اساسی و فجایای زیست محیطی باخبر شوند رضایت خواهند داد که بودجه به شکلی بسته شود که بحث قابلیت زیست پذیری آنها را هدف قرار دهد نه مسایلی که به غلط در طول سال های متمادی جا افتاده است.

انزلی چی: اگر بخواهیم بودجه را در حوزه های مختلف تقسیم کنیم به عنوان مثال در حوزه خدمات شهری، حمل و نقل عمومی و ترافیک، انجام عملیات زیرساختی و عمرانی؛ مباحث فرهنگی و اجتماعی و مهم تر از همه، مباحث برنامه ریزی و مطالعات بلند مدت شهرداری، به نظر شما بودجه سال آینده بندر انزلی به کدام سمت گرایش پیدا کرده و به نظر شما باید به کدام سمت می رفت؟ 

تا جایی که بنده مطلع شدم، بودجه سال آینده بندر انزلی به سمت کارهای عمرانی و خدمات شهری گرایش دارد، بودجه باید به سمت مطالعات فرهنگی و اجتماعی برود، اصلی ترین کار شهرداری مطالعات در حوزه فرهنگ و اجتماع است. استخراج پارامترهای کیفیت زندگی و انجام کارهای عمرانی ای که سبب افزایش کیفیت زندگی مردم شود، یعنی کارهای عمرانی می بایست پیوست کارهای فرهنگی باشد نه این که کارهای فرهنگی و اجتماعی پیوست فعالیت های عمرانی شود. اگر فعالیت های عمرانی پیوست کارهای فرهنگی اجتماعی باشد کیفیت زندگی مردم افزایش پیدا خواهد کرد. به نظر بنده بودجه بایستی به سمت طراحی برنامه های کلان در حوزه های مختلف شهری و ایجاد زیرساخت های تحقق آنها در سه سال آینده می رفت. 

انزلی چی: یعنی شما معتقدید که اصل بودجه باید به سمت مطالعات گرایش داشته باشد یا تصور شما این است که وزن مطالعات در بودجه ارائه شده کم است؟

قطعا وزن مطالعات در بودجه طراحی شده کم است، ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که همواره فعالیت در حوزه مطالعات بسیار کمتر از فعالیت های عمرانی هزینه دارد اما باید مطالعات، تعیین کننده میزان هزینه در بخش عمرانی و خدماتی باشد نه حدس و کلیشه.

انزلی چی: پس با این اوصاف در اولین بودجه ارائه شده توسط شورای جدید روال همان روال گذشته است؟

چند مشکل اساسی در بودجه ارائه شده وجود دارد، این بودجه یک پازل یا بخشی از یک استراتژی درست و مهم نیست زیرا اگر غیر از این بود ابتدا باید آن استراتژی معرفی می شد، بعد برنامه های میان مدت ارائه و سپس این بودجه اعلام می شد که متاسفانه ما هیچ کدام از این موارد را ندیدیم؛ دومین نکته این است که بودجه ارائه شده بر اساس هیچ نیاز سنجی از گذشته شهرداری بندر انزلی انجام نشده و اولویت بندی ندارد، مورد سوم این است که بودجه تایید شده اصلا مشخص نمی کند که چند درصد پایدار و چند درصد ناپایدار است و چه برنامه و زیرساختی برای پایدار کردن درآمدهای شهرداری در نظر گرفته شده است، به نظر می رسد؛ بودجه بر اساس یک نقشه فضایی عدالت محور (Social Equity Map) طراحی نشده باشد. آیا در شهرداری بندر انزلی چنین نقشه ای تهیه شده است؟

انزلی چی: درآمدهای پایدار در چه حوزه ای بدست خواهد آمد و آیا شما در بودجه ارائه شده این درآمد ها را مشاهده می کنید؟

ببینید ما یک مفهومی داریم به نام “تاب آوری شهری” یعنی ما طوری برنامه ریزی کنیم که اگر مسایل کلان کشوری دچار نوسان شدند، ما بتوانیم در مقابل آن ایستادگی کنیم، مهم ترین مورد آن؛ مبحث اقتصادی شهر است، یعنی شهرداری باید مسیری را ترسیم کند که دارای استقلال اقتصادی باشد و وابسته به یک منبع درآمدی نباشد البته که این موضوع نیز نیاز به آنالیز دارد که شهرداری بندر انزلی چقدر وابستگی به منابع مالی پایدار و ناپایدار دارد که این باید با عدد و رقم تعیین شود و پس از مشخص شدن میزان وابستگی به درآمدهای ناپایدار، برنامه ای تهیه شود تا از میزان این وابستگی کاسته شود که متاسفانه در بودجه امسال چنین چیزی کمرنگ است. بنظر می رسد تا حدی بالا بردن عوارض که در بودجه لحاظ شده است کمکی به این مساله بکند اما بنده اطلاع ندارم که آیا این افزایش بر عهده شهرداری است یا از قوانین کشوری تبعیت می کند؟ به نظر می رسد همچنان بودجه وابسته به کمیسیون ماده ۱۰۰، ساخت و ساز و فروش تراکم و تغییر کاربری بوده و این درآمد ناپایدار است و ضد زیست مردم و نکته اصلی این است که وقتی کمیسیون ماده ۱۰۰ اجازه خلاف می دهد زیست مردم را دچار اشکال می کند، یعنی فروش تراکم اضافه جهت کسب درآمد بیشتر باعث افزایش هزینه های شهرداری برای ارائه خدمات بیشتر به همان افراد خواهید شد و به عبارت دیگر شما در یک سیکل اشتباه ضد زیست مردم قرار گرفته اید که احتمالا خود نیز از آن خبر ندارید و این موضوع نشان می دهد که بودجه تایید شده وابسته به منابع ناپایدار است که به احتمال فراوان شهرداری را در آینده دچار مشکلات زیادی خواهد کرد. مهم ترین کاری که بایستی شهردار یک شهر انجام دهد، استفاده از یک مشاور اقتصادی علمی، قوی و صاحب نام می باشد.

انزلی چی: با گسترش شهرنشینی مشکلات مردم از قبیل کاهش خدمات شهری، کوچه های باریک و ساختمان های بزرگ، نبود پارکینگ؛ نبود فضای سبز کافی و … بیشتر شده است، به نظر شما شهرداری بندر انزلی برای کاهش این مشکلات چه کاری باید انجام دهد؟

من معتقدم که برای کسب درآمد بیشتر نباید زیست مردم را زیر سوال ببریم و برای جبران کمبود درآمد باید فکر جدید و خلاقیت داشته باشیم و اصلا باید بخشی از بودجه برای این موضوع کنار گذاشته می شد به عنوان مثال، شهرداری بندر انزلی با ایجاد استارت آپ ها می تواند به درآمدهای پایدار برسد که متاسفانه در این حوزه هیچ اقدامی صورت نپذیرفته است. 

انزلی چی: یکی از مهم ترین منابع کسب درآمد، تقویت صنعت توریسم است، در بودجه ارائه شده آیا برای تقویت زیرساخت ها و ارائه خدمات بیشتر برای جذب توریست؛ بودجه ای در نظر گرفته شده است؟ 

در بحث توریست استفاده از گزاره ها و روش هایی که در گذشته وجود داشته است خیلی کارا نخواهد بود که متاسفانه در بودجه تایید شده نیز تقریبا اصل همان موارد گذشته است، به عنوان مثال برنامه هایی همچون گذشته: قرار دادن چند اِلمان در شهرداری و اطراف شهر بوده و پذیرایی از میهمانان نوروزی در پارک جنگلی طالب آباد است، به نظر من مهم ترین بخشی که باید به آن توجه شود، مبحث ” ای توریسم ” است؛ ما در شهر بندر انزلی نباید صرفا توریست ایرانی را مورد نظر قرار دهیم، ما باید به سمتی حرکت کنیم که توریست خارجی، شهر بندر انزلی را به عنوان مقصد گردش گری انتخاب کند.

انزلی چی: در حالی که در سال های اخیر حتی توریست ایرانی بندر انزلی کم شده چگونه می توان توریست خارجی را مجاب کرد که بندر انزلی را به عنوان مقصد گردش گری خود انتخاب کند؟

ما باید هر آن چه که برای ارائه کردن به توریست ها داریم را به خوبی نشان دهیم، با تکیه بر حوزه IT می توان ساز و کاری به وجود آورد که توریست ها بتوانند از طریق اینترنت با مکان های گردش گری بندر انزلی آشنا شوند و بتوانند به صورت آنلاین، کار رزرو هتل را انجام دهند؛ بتوانند رستوران های شهر را به راحتی پیدا کنند و بتوانند تمامی بازارهای شهر را به راحتی و از طریق اپلیکیشن اختصاصی بندر انزلی پیدا کنند. مهم ترین نکته برای شهرهای توریستی این است که دسترسی به اطلاعات گردش گری آن شهر به راحتی در اختیار توریست قرار بگیرد، این ها نیاز به فکر و در نظر گرفتن بودجه دارد که متاسفانه برای این بخش نیز به نظر نمی رسد بودجه ای در نظر گرفته شده باشد.

انزلی چی: پیشنهاد شما برای یک جهش بزرگ در مدیریت شهر انزلی چیست؟

هر شهری دارای شاخصه های اختصاصی است که پتانسیل های و فرصت های بالقوه آن شهر (Virtuality) به حساب می آیند، راهکار بنده این بود که یک تیم کارشناس تمامی ابعاد virtuality های شهر را مورد بررسی قرار دهند و موانع عدم بالفعل شدن آنها را بررسی کنند و در نهایت بر اساس الویت در راستای پتانسیل هایی که امکان تحقق بیشتری دارند سرمایه گذاری شود. درواقع دست روی دست گذاشتن و متوسل شدن به درآمدهای متکی بر فروش تراکم و شهر فروشی یک جایی باید متوقف شود.
بنده معتقدم که در عصر استارت آپ ها دیگر نمی توان صرفا با تراکم فروشی و تغییر زیست مردم شهرها را مدیریت کرد، من در گفت و گو با یکی از کارشناسان این حوزه، نکته جالبی را از وی شنیدم؛ ایشان عنوان می کردند که با توجه به اعتبار بازار ماهی بندر انزلی، در سراسر کشور می توان با تهیه استارت آپی توسط شهرداری بندر انزلی، درآمدهای پایدار فراوانی ایجاد نمود؛ این تنها یک مثال برای ایجاد تحول و جهش در مدیریت شهری است که البته پیش نیاز آن انجام مطالعات خواهد بود.

انزلی چی: این روزها بحث نجات تالاب بین المللی بندر انزلی بیش از هر زمانی بر سر زبان ها است، به نظر شما راهکارهای بهبود وضعیت تالاب بین المللی بندر انزلی چیست؟

معضلات تالاب بین المللی بندر انزلی، یک روزه یا یک هفته ای شکل نگرفته است که بخواهیم با برگزاری چند جلسه و همایش این مشکلات را برطرف کنیم، این حوزه نیاز به مطالعات تخصصی فعالان محیط زیست دارد. در این شهر، جوان نخبه در مقیاس بین المللی داریم، چرا از این جوانان بطور جدی استفاده نمی شود؟ بنده معتقدم که مردم باید آگاه شوند که چه مسایلی برای شهر بندر انزلی در اولویت اجرا قرار دارد، یکی از مباحثی که مدیران شهری در آن می توانند برای احیای تالاب کمک کنند، ایجاد بسترهای مناسب جهت مانیتورینگ وضعیت تالاب است؛ وظیفه شهرداری، ایجاد بسترهای مناسب در این زمینه است اما متاسفانه مشاهده می کنیم که به دلیل عدم آگاهی مردم از وضعیت شهر به عنوان مثال بحث زباله، کمپوست و شیرآبه هایی که وارد تالاب می شود خیلی کمتر از روکش آسفالت و چند المان مورد توجه قرار می گیرد.
به طور کلی پایش فاکتورهای زیست محیطی و اقدام به موقع و در زمان، مهم ترین مساله ای است که بایستی مورد توجه قرار گیرد.
در آخر باید اضافه کنم صحبت‌ های بنده براساس اطلاعاتی بود که تاکنون داشتم و ممکن است در برخی از موارد در مدت اخیر، تلاش هایی شده باشد که بی اطلاع باشم. 

گفت و گو از: اسماعیل راد

 

 

 

 

درباره کاوه چلمبری

۲ نظر

  1. اقا لینک مطلبو من پیدا نکردم.میشه راهنماییم کنید؟

دادن پاسخ به hamrahmovie.ir لغو پاسخ

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

کد امنیتی را وارد کنید *

رفتن به بالا