خانه / اجتماعی / راهکارهای دکتر مجید کیاورز برای مقابله با گره کور ترافیک شهری بندر انزلی

راهکارهای دکتر مجید کیاورز برای مقابله با گره کور ترافیک شهری بندر انزلی

photo_۲۰۱۷-۰۷-۰۱_۱۳-۱۹-۰۷

به گزارش انزلی چی، دکتر مجید کیاورز عضو انزلی چی هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با روزنامه همشهری در خصوص مقابله با گره کور ترافیک شهری بندر انزلی، عنوان می کند: به طور کلی، مشکل از آن جا آغاز شد که مفهوم (توسعه شهری) با رویکردی (ماشین – کالبد محور ) تلقی شد.   

دکتر کیاورز می افزاید: در شهر انسان محور، زندگی طبیعی انسان در اولویت قرار گرفته و در نتیجه فضای سبز، محل پیاده روی و تردد همگانی شهروندان بر آسفالت کشی و تعریض خیابان ها اولویت پیدا می کند؛ همچنین در شهر انسان محور، زندگی اجتماعی مردم در اولویت قرار دارد و به منظور نیل به چنین هدفی، فراهم آوردن محیط هایی برای نشستن؛ گپ زدن و تعاملات اجتماعی شهروندان بر بلوار کشی و فضا دادن به ماشین های آهنی ارجعیت دارد.  

این مدرس دانشگاه تهران می گوید: در این شهر، حمل و نقل افراد به عنوان اصلی مهم در تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها مد نظر قرار می گیرد، نه این که از تمام توانمندی و فضاهای شهر برای سهولت در جابه جایی خودرو و در نتیجه تشویق مردم به حمل و نقل با خودروی شخصی استفاده شود.  

کیاورز شرح می دهد: نتیجه مدیریت شهری خودرو – کالبد محور، انباشت خودرو در معابر، پارک خودروها در حجم زیاد در حاشیه معابر اصلی و فرعی؛ پر شدن پارکینگ های طبقاتی، آلودگی های صوتی و بصری و آلودگی هواست، مانند آن چه که در خیابان های اصلی و کوچه های مرکز شهر بندر انزلی مشاهده می شود. اما در روش حمل و نقل انسان محور، حمل و نقل عمومی در اولویت قرار می گیرد و محدودیت هایی به منظور کاهش تردد خودروهای شخصی اعمال می شود تا حقوق مردم در جریان آمد و شد ها در شهر تضییع نشود.

دکتر کیاورز عنوان می کند: برای حل ترافیک شهری و جلوگیری از تجمیع خودرو در خیابان های اصلی و فرعی مرکز شهر بندر انزلی باید طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهر تهیه شود و در این طرح با توجه به وضع موجود و آینده ترافیک شهری، ساز و کارهای گذر از وضع موجود به وضع مطلوب طراحی شود.  

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران می افزاید: در واقع در این طرح باید برآورد میزان عرضه و تقاضای بالفعل و بالقوه سفرهای شهری و تخصیص سفرهای شهری به تفکیک نوع وسیله سفر مورد توجه قرار گیرد.  

این کارشناس اهل بندر انزلی تصریح می کند: تجربیات و مطالعات در کشورهای مختلف و شهرهایی با مقیاس بندر انزلی نشان می دهد که حمل و نقل انسان محور، در سه بعد پیاده مداری، دوچرخه سواری و حمل و نقل عمومی تحقق پیدا می کند و در واقع باید با ایجاد زیرساخت مناسب به سامانه حمل و نقل یک پارچه در دسترس؛ راحت و کم هزینه دست یافت تا بتوان مردم را به استفاده از زنجیره حمل و نقل انسان محور تشویق کرد. 

گفت و گو از: مریم ساحلی، روزنامه همشهری

 

درباره کاوه چلمبری

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

کد امنیتی را وارد کنید *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رفتن به بالا