خانه / اخبار / نقاشی‌هایی که پس از ۲۴ سال نمایش داده می‌شود/ نگاهی به ۳۵ سال نقاشی ناصر رمضانی در یک نمایشگاه

نقاشی‌هایی که پس از ۲۴ سال نمایش داده می‌شود/ نگاهی به ۳۵ سال نقاشی ناصر رمضانی در یک نمایشگاه

انزلی چی: مجموعه‌ای از ۳۵ سال نقاشی ناصر رمضانی پس از ٢۴ سال نمایش داده می‌شود.

photo_2016-11-04_16-52-07

یه گزارش انزلی چی به نقل از روابط عمومی این نمایشگاه، «ناصر رمضانی، راویِ جستجوگر، وفادار، خیال‌پرداز و انتقادگر بندر انزلی است. آثار دوره‌ نخست مجموعه‌ «گیله‌مرد و دریا» هنرمندی را نشان می‌دهد ملهم از فضای زندگی بومی بندر انزلی، گاه متاثر از آموزش‌های «الخاص» و گاه متاثر از اتمسفرِ دهه‌های شصت و هفتاد، در کارِ تفسیر مستقیم خویش از واقعیت پیرامون.

رویکرد اکسپرسیونیستی او در فیگورها و فضاهای تاریک و حزین و پراحساس، نمایان شده است. در پایان این دوره، تجربه‌ بدیع و خودآموخته‌ او در تکنیکِ «نقاشی با انگشت بر سطحی خیس از رنگ» به شکوفایی می‌رسد و آثار شاعرانه و بی‌قید و مرزی از کار و معیشت صیادان خلق می‌شوند که همان واقعیت پیرامون را منبع الهامِ ذهنی امپرسیونیست قرار داده است. این رویکرد دریافت‌گرایانه، در دوره دوم کاری او و این مجموعه جاری می‌شود.» 

در ادامه اطلاعیه این نمایشگاه که به کوشش آروین ایل بیگی هنرمند انزلی چی درباره ناصر رمضانی، برپا شده، آمده است:« این بار، درون سوژه اتفاق عجیبی می‌افتد که اگرچه متاثر از وضعیت ابژه، لیک مقابله‌ای منتقدانه با آن است  با افزایش رکود اقتصادی و تغییر چهره‌ پرشتاب و بی‌قاعده‌ ناشی از دوران پس از جنگ، بندر انزلی تبدیل به شهری با سیما و منظری بر ضد خودش می‌شود. اما نقاش که دلبسته‌ زمانه‌ دورِ شهر است، دست به خلق واقعیت دیگری می‌زند و انزلیِ خودش را می‌کشد.  

بناهایی که دوست ندارد را بیرون می‌گذارد، سقف‌های سفالین را باز می‌گرداند، عناصر شهری ناموزون را دور می‌ریزد، اتومبیل‌ها را حذف می‌کند، از آدم‌ها فاصله می‌گیرد و آن‌ها را به لانگ‌شات می‌برد، و هرکجا که خواست، خیابان می‌کشد و خانه می‌سازد و درخت می‌کارد و گل می‌دواند. این بندر انزلیِ جدید، از تقابل پایان‌ناپذیر حقیقت و خیال سر برآورده است. جدالِ بود و نبود. رنج و حزن و فضاهای تنگ و تاریک، با روشنی و گرمی و چشم‌اندازهای باز. این همه‌ آن اتفاقی ست که گیله‌مرد را به تنِ دریای بی‌رحم می‌برد و در خیالِ شیرین باز می‌گرداند.  

نمایشگاه «گیله مرد و دریا» روز جمعه ١۴ تا ۱۹  آبان ماه از ساعت ١۶ تا ٢٠ در گالری هپتا واقع در خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، بن‌بست نیکوشهر، شماره سه دایر است.  

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه اسماعیل بنی‌اردلان و  بهنام کامرانی درباره آثار این هنرمند نقاش سخن گفتند.

ناصر رمضانی متولد سال ۱۳۳۴ در گیلان است. شش ماهه بود که خانواده‌اش از رشت به بندر انزلی رفتند و در این شهر کوچک ساحلی سکنی گزیدند. دوران ابتدایی و متوسطه را در مدارس بندر انزلی پشت سر گذاشت و زیستن در شهری آباد و پررونق با مناظر طبیعیِ بدیع و چشم‌نواز، تاثیری عمیق بر پرده‌ ذهن او باقی گذاشت.  

از نوجوانی نقاشی با پاستل دلمشغولی جدی‌اش شد و پس از موفقیت در مسابقات دبیرستان‌های بندر انزلی (رقابتی که جدی و پرمایه برگزار می‌شد)‌ علاقه‌ بیشتری به هنر یافت. از ۱۹ سالگی پایش به تهران باز شد و یک سال بعد، در کلاس‌های آزاد دانشکده هنرهای‌ زیبا، اولین دوره‌ رسمی آموزش نقاشی‌اش را با هانیبال الخاص آغاز کرد. پس از پایان این با نقاشی‌هایش به بندر انزلی رفت و نمایشگاهی در کتابخانه‌ مرکزی آن شهر برپا نمود. ماه‌های انقلاب را در شمال ماند و در سال ۵۸ برای آموختن بیشتر به تهران بازگشت. در همان سال در مدرسه‌ عالی ساختمان دانشگاه پلی تکنیک به تحصیل هنرهای تزیینی مشغول شد اما با انقلاب فرهنگیِ‌ سال ۵۹ و تعطیلی دانشگاه‌ها دوباره از تهران رفت. 

در سال ۶۱ نگارخانه‌ «میرزا کوچک» را در بندر انزلی تاسیس کرد که نخستین نگارخانه‌ گیلان بود. از آن پس تا همیشه در آن شهر ماند و دامنه‌ تجربیات نقاشی و عکاسی را تا تبدیل شدن به یک نقاش حرفه‌ای پی گرفت. ناصر رمضانی در نمایشگاه‌های گروهی و انفرادی زیادی شرکت کرد که غالب آن‌ها در گیلان برگزار شدند اما تنها نمایشگاه انفرادی او در پایتخت به سال ۱۳۷۳ و به همت زنده‌یاد معصومه سیحون در گالری ضرابی برپا شد. 

ناصر رمضانی سال‌ها است که در کارگاه خود در بندر انزلی نقاشی و زندگی می‌کند. در این مدت هنرمندان بزرگی چون عباس کیارستمی مشتری علاقه‌مند آثار او بوده‌اند و خود به همین دیدارها کم‌تعداد از آثارش بسنده کرده است. حالا ‌بعد از ۲۳ سال، نمایشگاه با ۲۲ اثر از دوره‌های متفاوت نقاشی او در گالری هپتای تهران برپا است.

 

درباره کاوه چلمبری

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

کد امنیتی را وارد کنید *

رفتن به بالا