خانه / اخبار / سرنوشت آثار تاریخی بندر انزلی در دستان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی

سرنوشت آثار تاریخی بندر انزلی در دستان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی

انزلی چی: هفت درصد شهر کوچک ساحلی بندر انزلی را بافت و بناهای تاریخی تشکیل می دهند که سرنوشت آنها در دستان شهرداری و سازمان میراث فرهنگی است.

82216834-70991890

بناهایی از ساختمان شهرداری بندر انزلی گرفته تا برج ساعت و ساختمان قندچیان، عمارت قدیمی دادگستری، هتل تهران، موزیک جیگا و پل های قدیمی بندر انزلی و غازیان که هر یک در نوع خود شاهکاری در معماری و دارای ارزش تاریخی است.

آثاری که گرچه در طول سال ها مورد توجه بایسته قرار نگرفته اند و برخی تا مرحله تخریب پیش رفته اما همچنان از زیبایی و اصالت و ارزش خاصی برخوردارند.

قدر و منزلتی که تاریخ، فرهنگ، هنر و میراث گذشتگان این دیار را در خود نهفته دارد.

اما این همه موجب نشده که متولیان امر در طول سال ها از این میراث گرانبها به درستی نگاهبانی کنند.

حسین آلادینی یکی از فعالان اجتماعی بندر انزلی با گله مندی از بی توجهی متولیان به حفظ و پاسداشت بناهای تاریخی شهر گفت: بناهای تاریخی شهر نظیر ساختمان قدیمی دادگستری، عمارت قندچیان، شهرداری، مناره، دبیرستان فردوسی و پل های تاریخی بندر انزلی و غازیان حال و روز خوبی ندارند.

وی اظهار کرد: این ساختمان ها میراث گذشتگان و حاوی اطلاعاتی از فرهنگ و سنت های ما هستند. 

وی با اشاره به این که بخش هایی از بناهای تاریخی بندر انزلی به صورت مغازه به بخش خصوصی اجاره داده شده، خاطرنشان کرد: کاربری بناهای تاریخی باید متناسب باشد.

وی افزود: وضعیت ساختمان قندچیان با وجود انتقادات رسانه ها و مردم نابسامان و در حال تخریب است و سال ها است که تنها صحبت از بازسازی به میان می آید.

آلادینی یادآور شد: دبیرستان فردوسی سابق که بسیاری از فرهیختگان شهر در آن تحصیل کرده اند گرچه در حال بازسازی توسط پیمان کار است ولی به نظر می رسد این بازسازی به شکل اصولی و تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی نیست.

وی افزود: مناره بندر انزلی که سال ها صبورانه روی پای خود ایستاده نیز شاهد برخی ریزش ها از نمای بیرونی بنا است.

آلادینی با اشاره به متحرک بودن پل تاریخی غازیان و بندر انزلی گفت: زمینه به حرکت در آوردن این پل ها وجود دارد و در صورت هزینه کرد می تواند بعنوان یک جاذبه گردش گری توریست ها را به خود جلب کند.

این فعال اجتماعی اهل بندر انزلی به نمایندگی از شهروندان خواستار توجه متولیان امر اعم از شهرداری و سازمان میراث فرهنگی نسبت به حفظ این بناها و بازسازی و مرمت آنها توسط افراد خبره پیش از ویرانی آنان شد.

شهرداری ها در کشورهای توسعه یافته یکی از متولیان اصلی حفظ بافت تاریخی شهرها هستند.

در سند ملی راهبردی احیاء، بهسازی و نوسازی و توانمندسازی محدوده تاریخی شهرها، بخش یا بخش‌هایی از شهر که منعکس‌کننده ارزش‌های فرهنگی، تاریخی شهر بوده و از تعامل انسان و محیط پیرامون در طول تاریخ شکل گرفته و به لحاظ ویژگی‌های شکلی و ساختار متشکله قابل تمایز از سایر پهنه‌های شهری است که در قالب محدوده‌های فرهنگی و تاریخی شهری توسط سازمان میراث فرهنگی؛ صنایع دستی و گردش گری تعیین می‌شوند به عهده شهرداری ها گذاشته شده است.

به عبارتی حفاظت و احیای این آثار و بافت تاریخی باید با تعامل دو دستگاه شهرداری و سازمان میراث فرهنگی صورت پذیرد.

شهردار بندر انزلی در خصوص روند تصمیم گیری برای حفظ و احیای بافت و آثار تاریخی این شهر زیبای ساحلی گفت: با توجه به اهمیت مساله، جلسه شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی استان با دعوت شهرداری در بندر انزلی تشکیل شد. 

رضا پورشعبان اظهار کرد: در این جلسه سامان دهی بافت مرکزی به ویژه میدان امام و خیابان سپه و مباحث کلیدی دیگر مطرح و از سوی ما پیشنهاد شد سه محور جداره میدان مرکزی شهر (میدان امام ) با تغییراتی در ضوابط ارتفاعی به منظور رغبت سرمایه گذاران اصلاح و بازسازی شود.

وی افزود: کف سازی و پیاده راه در میدان امام و ابوذرغفاری برای تبدیل به منطقه گردش گری، افزوده شدن یک لاین به خیابان سی متری از دیگر مباحث طرح شده از سوی شهرداری بود.

وی با اذعان به ناهنجاری جداره ای و ناهمگونی برخی ساختمان های موجود در بافت تاریخی بندر انزلی اظهار کرد: مشاوری گرفته بودیم که روی نماسازی کار کرده بود.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان سازمان میراث فرهنگی ضمن موافقت با کلیات مساله و این که که شهرداری بتواند بر این بافت اعمال مدیریت کرده و نمای زیبا و مناسب با بافت تاریخی اجرا کند اعلام کردند نقشه راه طراحی کل شهر برای ۵۰ سال آینده طبق ضوابط میراثی باید تهیه شود و در کنار آن نیز اقدامات احیا صورت بگیرد.

شهردار بندر انزلی اظهار کرد: برای این که مشکلی پیش نیاید قرار بر این شد که مشاور مورد تایید میراث باشد که با این حساب امیدواریم هرچه زودتر شاهد احیا و بازسازی بافت تاریخی شهر باشیم .

تهیه و تدوین برنامه های مربوط به حفاظت، مرمت و احیا، سامان دهی و اداره بناها، مجموعه بناها و محوطه های تاریخ، تدوین ضوابط و دستور العمل های لازم برای حفظ، احیا، مرمت، سامان دهی و تعیین حریم بناها، مجموعه بناها و محوطه های تاریخی و نظارت بر اجرای آن، تهیه و تدوین ظوابط مورد نیاز برای طرح ها و پروژه های عمرانی در حوزه آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعی و اظهار نظر نهایی در خصوص کلیه طرح های مذکور به عهده سازمان میراث فرهنگی کشور است.

معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: کارشناسان سازمان مشغول بررسی برای احیاء و حفاظت بهتر از میراث تاریخی استان هستند.

محمدرضا باقریان با اشاره به در دست مرمت قرار داشتن شماری از آثار و بناهای تاریخی استان ابراز امیدواری کرد با همکاری شهرداری بندر انزلی شاهد احیای بافت تاریخی این شهر ساحلی باشیم.

آثار تاریخی پلی بین گذشته و حال و نمادی از هویت ملی فرهنگی ما بشمار می روند، این آثار علاوه بر احساس تعلق و ارزش تاریخی و زیبایی شناختی منبع بالقوه اقتصادی محسوب می شوند. 

۱۶ اثر تاریخی بندر انزلی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، بناهای ثبت شده را کاخ میان پشته (موزه نظامی)، برج ساعت (فانوس دریایی یا مناره) ساختمان موزیک (موزیک جیگا)، پل قدیمی غازیان، بنای شهرداری، سر در اداره بنادر و دریانوردی گیلان، بنای قدیمی بانک ملی بندر انزلی، کلیسای مریم مقدس، منبع آب اداره بنادر و دریانوردی گیلان، مناره مسجد قائمیه، ساختمان قدیمی دادگستری بندرانزلی، مجموعه میدان امام، دبیرستان مهدخت سابق (شرف)، هتل گل سنگ و بلوار ساحلی تشکیل می دهد. اغلب آثار تاریخی ثبت شده بندر انزلی در بافت مرکزی شهر قرار دارند. 

بنای اداره گمرک نیز از جمله آثار به ثبت رسیده در فهرست آثار ملی کشور بود که تخریب شد.

آب و هوای مرطوب و بی توجهی، عمر بناهای تاریخی شهر ساحلی بندر انزلی را کوتاه می کند دیر بجنبیم چیزی برای احیا و حفاظت باقی نخواهد ماند. 

گزارش از: گیتی بابایی، ایرنا

درباره کاوه چلمبری

یک نظر

  1. کلام نماینده و شهردار شهر جای ساعت ها بحث کردن داره. در مقابل شهردار یکی از ناحیه های رشت که تو همون جلسه بودند. مشخصه که سرنوشت این آثار در دستان نا توان این افراد هست، بدیهی ست، اما سوال اینجاست که چرا این آقایون با همین ضوابط ارتفاعی موجود تو این همه سال کاری از پیش نبردند؟ سرمایه گذار میخواد ارتفاع بنا ها رو ببره بالا که چی؟ مگه این بناها رو میشه بعنوان مجتمع تجاری ازش استفاده کرد؟ مرکز خرید زد؟ که این مقدار از ارتفاع کافی نیست. خود دولت و شهرداری مرمت کنند و ساختمون ها رو در اختیار اهلش قرار بدند، دنیا که هیچ همین ایران خودمون این کار رو میکنند، نمونه خانه فرهنگ و هنر شهرداری رشت.
    و بناهای دیگه ای که تو رشت هست و قراره بازسازی بشه.
    تو یه مذاکره راحت میتونند مالکین رو راضی کنند، چون این بناها محدودیت های میراث فرهنگی دارند، و خود مالکین هم میدونند که هر کاری میخوان انجام بدند باید تو این چارچوب باشه. مگر اینکه شهردار نا لایق ما برای اینا چانه زنی کنه تا راهی باز بشه، یا یه شب یواشکی ساختمون قندچیان به طور کامل بریزه.

    درباره اضافه کردن یک لاین به سی متری هم باید به اینا فهموند که این کار رو فراموش کنند و بجاش شورای ترفیک از ظرفیت های قانونی پلیس راهور استفاده کنه، یکطرفه کردن، پارک ممنوع و خیلی چیزهای دیگه

دادن پاسخ به آرمین صافدل لغو پاسخ

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

کد امنیتی را وارد کنید *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رفتن به بالا