خانه / اخبار / گستره حضور گرافیک در زندگی انسان معاصر

گستره حضور گرافیک در زندگی انسان معاصر

انزلی چی: این روزها گرافیک در جای جای زندگی انسان‌ها حضور دارد. تابلوها، نشان ها، طرح‌های نقش بسته بر لباس ها، مجلات و روزنامه‌ها و… هر‌یک نگاه انسان را متوجه گستردگی هنر گرافیک در زندگی امروز می‌کند…

12742643_1687578194826054_7553757211864002838_n

این روزها گرافیک در جای جای زندگی انسان‌ها حضور دارد. تابلوها، نشان ها، طرح‌های نقش بسته بر لباس ها، مجلات و روزنامه‌ها و… هر‌یک نگاه انسان را متوجه گستردگی هنر گرافیک در زندگی امروز می‌کند.

«مرتضی شمیسا» گرافیست چیره دست گیلانی است که با او درباره نقش گرافیک در جهان امروز، به گفت‌وگو نشستیم. 

وی اظهار می‌کند: طراحی گرافیک از دل نقاشی متولد شد و از رشته‌هایی بوده که در طول صد سال گذشته پیشرفت حیرت‌انگیزی داشته است، به اندازه‌ای که حضور رشته طراحی گرافیک را در همه وجوه زندگی انسان معاصر می‌توان شاهد بود. 

این هنرمند یادآوری می‌کند: با وجود بسیاری اختلاف نظرهای جزیی که صاحب نظران در تعریف محدوده این رشته داشته اند باز هم می‌توان حضور گرافیک را از صفحه ساعت مچی که به دستمان بسته ایم تا بزرگ‌ترین بیلبورد‌های تبلیغاتی در اتوبان‌ها، جلد و صفحات کتاب‌ها و مجلات و علایم و تابلوهای شهری به وضوح ببینیم.  

کاربرد گرافیک در منظر شهری 

شمیسا که خالق آثار خط نقاشی زیبایی نیز هست، بیان می‌کند: با وجود رشد غیر‌قابل‌انکار گرافیک در دهه‌های گذشته، هنوز مقوله «فونت» پاشنه آشیل ما است و نتوانسته‌ایم میراث تاریخی مان در خوشنویسی را با موفقیت به طراحی گرافیک منتقل کنیم. 

این هنرمند درباره کاربرد گرافیک در منظر شهری می‌گوید: هر رشته هنری، خصوصا طراحی گرافیک در اصل بازتاب وضع فرهنگی جامعه است. ضربانی است از فرهنگ زنده جامعه که ترجمه تصویری می‌شود و به رشد متقابل ادامه می‌دهد. نمی‌توان این مسیر را در جهت عکس دید و انتظار معجزه داشت. 

وی درباره جایگاه مقوله گرافیک در بندر انزلی اظهار می‌کند: بندر انزلی با توجه به شرایط خاص اقلیمی و رویدادهای صد سال اخیرش (حضور ارامنه، لهستانی‌ها و…) و مجرای فرهنگی که در آن برقرار شده بود از ظرفیت‌های بسیاری برای استفاده از یک گرافیک شهری متفاوت، هوشمند و تاثیرگذار برخوردار بوده که با تاسف باید عرض کنم از این ظرفیت‌ها به خوبی استفاده نشده است! هنوز در بندر انزلی یک طراحی منسجم گرافیک شهری نداریم! شاید چون ضرورت حضورش را در نمی‌یابیم اما باید به یاد داشته باشیم در آینده بر اساس همین دریافت‌ها مورد قضاوت قرار خواهیم گرفت. 

توان تصویر 

شمیسا برای توضیح قدرت تصویر به یک خاطره اشاره می‌کند و می‌گوید: به یاد دارم در مرکز آموزش زبان فارسی در دانشگاه تهران دو ‌دانشجوی ژاپنی را دیدم که عکسی چاپ شده از استاد بزرگوار جناب آقای «محمد‌کوچک‌پور» را به همراه داشتند و از من پرسیدند مکانی که این عکاس ایرانی در آن عکاسی می‌کند، کجا است؟

روی نقشه گیلان و منطقه تالش را به آنها نشان دادم. این خاطره را عرض کردم که به یاد آوریم تصویر یک زبان قدرتمند بین‌المللی است و به خوبی می‌توان در کمترین زمان ممکن به وسیله آن ناگفته‌ها را به هر بیننده ای منتقل کرد. باید گفت، از این قابلیت در بندر انزلی به خوبی بهره نگرفته ایم و به‌جز آلودگی بصری چیزی اضافه نکرده ایم. البته بیان این مطالب برایم دردآور است، چرا که تمام خاطرات کودکی و نوجوانی ام با تصاویر زیبای این شهر گره خورده است و دوستدار پیشرفت شهرم هستم. 

توجه به ظرفیت های فرهنگی  

شمیسا در پایان اظهار می کند: شایسته است در این جا یادی کنم از هنرمندان بزرگ اهل بندر انزلی چون «جلیل ضیاپور»، «صادق بریرانی»، «علی آذرگین»، « بهمن دادخواه» و… که در این عرصه درخشیده اند، چراکه ایشان یادآور ظرفیت‌های فرهنگی ما هستند و اگر کمی با وسواس و احساس مسوولیت بیشتر ببینیم و عمل کنیم، جای دوری نرفته‌ایم! به‌عنوان مثال اگر نشانه ای که برای شهرداری بندر انزلی طراحی شده با نشانه‌ای را که مرحوم «مرتضی ممیز» برای اصفهان طراحی کرد، مقایسه کنیم، دیگر نیازی به سخنرانی و جوابیه و… نیست، همه چیز ناگفته پیدا است. 

مریم ساحلی، روزنامه همشهری

 

 

 

 

 

 

 

درباره کاوه چلمبری

یک نظر

  1. درود به مرتضی عزیز

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

کد امنیتی را وارد کنید *

رفتن به بالا