خانه / اخبار / نرسیدن راه آهن کار بندر انزلی را سخت کرد/ افتتاح بزرگ ترین حوضچه در یکی از قدیمی‌ترین بنادر

نرسیدن راه آهن کار بندر انزلی را سخت کرد/ افتتاح بزرگ ترین حوضچه در یکی از قدیمی‌ترین بنادر

انزلی چی: وزیر راه و شهرسازی روز گذشته به شمال کشور سفر کرد تا بزرگ‌ترین حوضچه بنادر شمالی کشور را افتتاح کند، حوضچه‌ای که به نظر می رسد با آغاز به کار آن بار دیگر توجهات را به یکی از قدیمی‌ترین بنادر ایران جلب می کند.

02

حوضچه جدید بندر انزلی که با سرمایه گذاری ۱۲۲ میلیارد تومانی به افتتاح رسیده در چارچوب سه طرح کلان توسعه ای وزارت راه برای این بندر جای می‌گیرد و با هدف محوریت دادن به این بندر قدیمی در بین حوزه های ترانزیتی خزر پیگیری می شود. 

هرچند طبق اعلام رییس سازمان بنادر ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر انزلی در سال‌های پس از انقلاب سه برابر شده اما هدف اصلی افزایش هفت میلیون تنی ظرفیت این بندر و رساندن عدد فعلی به ۱۰ میلیون تن براورد می شود. 

سعیدنژاد علت اصلی توجه این گونه به بندر انزلی را موقعیت خاص و منحصر به فرد این بندر در قیاس با دیگر بنادر حوزه خزر اعلام کرده است. موقعیت ترانزیتی خاص بندرانزلی در قیاس با دیگر بنادر حاشیه خزر و ارتباط آن با کشورهای همسایه این دریا در کنار نزدیکی این بندر با تهران باعث شده بندر انزلی در فهرست سرمایه گذاری های توسعه محور، جایگاهی قابل توجه داشته باشد. 

با وجود این ویژگی ها اما محدودیت ارتباط همسایگان خزر با دریای آزاد، باعث شده اهمیت حمل و نقل ترکیبی در این مناطق بسیار بالاتر از دیگر نقاط دریایی باشد.

با وجود قدمت بالای بندر انزلی اما هنوز امکان اتصال این منطقه به شبکه اصلی راه آهن کشور فراهم نشده و این موضوع قدری ارتباط بندر انزلی را با دیگر نقاط کشور تک محوری کرده است.  

البته رییس سازمان بنادر از حل شدن این مشکل در آینده نزدیک خبر داده و گفته برنامه ریزی برای پایان دادن به این محدودیت از ۱۲ سال پیش آغاز شده و با پیگیری های صورت گرفته در دولت یازدهم راه آهن قزوین – انزلی – آستارا در دست پیگیری قرار دارد.   

در سال های گذشته ایران تلاش کرده با نگاهی دوباره به ظرفیت های موجود در دریای خزر، حساب ویژه ای برروی این منطقه باز کند و در کنار بندر انزلی و نوشهر، استفاده از توان بالقوه بندر امیرآباد در آب های شرقی دریای خزر را نیز در دستور کار خود قرار داده است. 

با توجه به برنامه ریزی برای فعال کردن پنج اسکله جدید در بنادر ایران و البته افزایش نقش کشور در ترانزیت منطقه، احتمالا روی بنادر شمالی نیز حساب ویژه ای باز خواهد شد و در صورت افزایش تبادلات اقتصادی با روسیه، این بندر انزلی خواهد بود که بار دیگر نقشی محوری در این عرصه بازی می کند. / ایسنا

 

درباره کاوه چلمبری

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

کد امنیتی را وارد کنید *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رفتن به بالا