خانه / اخبار / مروری بر تاریخچه سینما و نقد فیلم در سینمای جوانان بندر انزلی

مروری بر تاریخچه سینما و نقد فیلم در سینمای جوانان بندر انزلی

انزلی چی: بندر انزلی  از شهرهای تاثیرگذار در تاریخ سینمای ایران با فیلم سازان متقدمی چون ابراهیم مرادی به همت انجمن سینمای جوانان این شهر دو شب را با حضور منتقدان برجسته سینمایی به مرور سینمای ایران پرداخت. 

photo_۲۰۱۷-۰۷-۲۴_۱۷-۵۷-۵۹

خسرو دهقان از منتقدان بنام سینمای کشور در این همایش با مروری بر تاریخ سینمای ایران گفت: ما در سال های نخستین تولد سینما تنها تماشاگر و مصرف کننده بودیم و در ساخت و تولید و مناسبات دخالتی نداشتیم.

وی با اشاره به این که ۳۵ سال طول کشید تا ما نخستین فیلم را تولید کردیم خاطرنشان کرد: آوانس اوگانیانس با ساخت دو فیلم آبی و رابی و حاجی آقا آکتور سینما اتفاق مهمی را در این عرصه پدید آورد.

وی یادآور شد: اما سینمای مستند ایران از همان آاغاز ریشه دار درخور و مهم بود و به جای درگیر شدن با مناسبات تجاری با همان مختصر امکاناتش بدون تشریفات درگیر مناسبات و مسایل فنی فیلم شد.

دهقان خاطرنشان کرد :گرایش تجربه گرایی و جوان گرایی، آزمون و خطا، پرداختن به موضوعات ایرانی به سینمای مستند کمک کرد تا جدی تر باشد.

این مولف کتاب های سینمایی اظهار داشت: سینمای مستند ایران فعال و با ارج و قرب اما کمتر شناخته شده است.

وی در خصوص نقش انجمن سینمای جوانان گفت : این انجمن ریشه تاریخی دارد و همیشه در کنار سینمای تجاری و بدنه فعال بوده است.

دهقان یادآور شد: انجمن سینمای جوانان قبل از انقلاب نیز ریشه داشت و یک جور سکوی پرتاب برای راهیابی به سینما است.

* نقد باید مستقل باشد

در ادامه فرزام امین صالحی منتقد و مترجم سینمایی به بحث نقد در سینمای ایران پرداخت و گفت: نقشه از پیش داشتن از عیب های نقد امروز ما است.

وی با تاکید بر این که ما به منتقدی نیاز داریم که تفکر خودش را بنویسد متذکر شد: نقد به شرطی شکوفا می شود که هر منتقد خود مرجع خود باشد و صدای مستقل داشته باشد.

وی با اشاره به این که تولد موج نو در سینمای ایران نقد فیلم ایرانی را ایجاد کرد افزو : نقد ما همیشه بیمار بود به این علت که تکنولوژی سینما خودی نشد.

این منتقد خاطرنشان کرد: ظرف هفت سال اخیر جوانان مجهز به دانش با بهره مندی از فناوری به عرصه نقد سینمایی وارد شدند اما مشکل منتقدین نسل جوان این است که با وجود داشتن اگاهی به فیلم به شکل مرید و مرادی نگاه می کنند.

امین صالحی متذکر شد: تحلیل ها از پس ذهن منتقد نمی آید بلکه از بیرون می آید یعنی فیلمی که در خارج تایید می شود این جا نیز نقد مثبت می شود.

امین صالحی در ادامه گفت: تعداد نویسندگان مقالاتی که در خصوص سینما در مجلات تخصصی چاپ می شود از ۱۵ نفر تجاوز نمی کند و این خطر تک صدایی شدن را بوجود می آورد. 

در طول این دو شب، فیلم ‘شب و مه ‘ از آلن رنه در مجتمع فرهنگی ارشاد بندر انزلی به نمایش گذاشته شد. این همایش با پرسش و پاسخ و بحث و تبادل نظر در خصوص فیلم و سینما همراه بود.

برگزاری این همایش ها فرصتی برای گشوده شدن افق نگاه فیلم سازان جوان و آشنایی با تفکرات جدید در عرصه فیلم و فیلمسازی و نقد فیلم است.

شهر بندر انزلی خاستگاه سینماگران مطرحی چون فرهاد مهرانفر، مهرداد اسکویی، زنده یاد حامد خسروی، رضا بهرامی نژاد،کورش فرزانگان، زهره زمانی و دیگران بوده است.

این دو منتقد شناخته شده کشور در خاتمه مشترکا بر این امر تاکید کردند که فعالیت دانشکده های سینمایی، فضای مجازی و جوانان پر شور و شوق می تواند نویدبخش رشد سینمای ایران و نقد فیلم باشد.  

گزارش از: گیتی بابایی، ایرنا

عکس ها:  امیر محبوب یگانه  

با تشکر از شما شهروندان گرامی که با حضور سبز خود، باعث دلگرمی اهالی سینمای شهر باران شدید.

 

 

 

درباره کاوه چلمبری

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

کد امنیتی را وارد کنید *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رفتن به بالا