خانه / اخبار / شب دلپذیر سینمایی با حضور کیانوش عیاری در بندر مه آلود

شب دلپذیر سینمایی با حضور کیانوش عیاری در بندر مه آلود

 

به گزارش انزلی چی، فیلم خانه پدری کیانوش عیاری در بندر انزلی به نمایش درآمد که در نوع خود، فیلمی تکان دهنده و بسیار جالب توجه است.
عیاری در نشست بعد از نمایش فیلم به گزارشی اشاره کرد که در محدوده زمانی اوایل دهه پنجاه در روزنامه خوانده، قتل ناموسی دختری توسط خانواده اش در اهواز.
این فیلم ساز سرشناس ایرانی تاکید کرد: این حادثه تا سال ها در ذهنم و دغدغه ام بود تا این که سرانجام آن را در سال ۸۹ در قالب فیلم خانه پدری ساختم.
وی اظهار داشت: خانه پدری، بازسازی آن حادثه نیست اما بن مایه اش از آن نشات گرفته.
عیاری افزود: ظلم به زنان در پنج نسل در این فیلم مطرح می شود.
سازنده بودن یا نبودن بیان داشت: برای تماشاگری که با خلوصش خود را در اختیار فیلمم می گذارد، احترام زیادی قایل هستم و تلاش می کنم به ساده ترین شکل از زبان سینما با او ارتباط برقرار کنم.
عیاری گفت که با فیلم نامه و دکوپاژ منسجم فیلم نمی سازد.
این نکته، بسیار جالب توجه است که یکی از بهترین فیلم سازان ایران، فیلم نامه و دکوپاژ در ذهنش آن قدر بخوبی ثبت و منجر به ساخت آثاری با کیفیت بالا می شود که نیاز به نوشتن آنها ندارد.
سازنده تنوره دیو در سال ۶۳ با بیان این که فیلم نامه این فیلم شش بار رد شد! اظهار داشت: در ساختن این فیلم تحت تاثیر بخش پایانی رمان سووشون نوشته سیمین دانش ور بودم.
عیاری اضافه کرد: ابتدا می خواستم این بخش از داستان را بصورت مستقل بسازم که نشد اما فضای آن بصورت غیر مستقیم باعث شکل گیری تنوره دیو شد.
سازنده آن سوی آتش گفت: به استفاده از سمبل ها تاکیدی ندارم و این که گفته شود کارگردانی سمبل گرا هستم درست نیست.

فرزام امین صالحی منتقد سینما، با اشاره به این که آشنایی اش با عیاری به دوران پرفروغ سینمای آزاد در دهه پنجاه بر می گردد افزود: در سال ۶۶ در کانون فیلم بندر انزلی اولین اکران عمومی فیلم آن سوی آتش در کشور انجام شد و حالا در سال ۹۷ اولین اکران عمومی فیلم خانه پدری در بندر انزلی انجام می شود.
وی با اشاره به وجه واقع گرایانه اجتماعی فیلم اضافه کرد: تهیه کننده آثار اخیر عیاری، خود او است که باعث می شود عیاری را فیلم سازی به معنای واقعی مستقل بدانیم.
امین صالحی با اشاره به این که در خانه پدری، همه بازی ها خوب و باندازه است، گفت: به نظرم بازی شهاب حسینی در این فیلم، بهترین بازیش محسوب می شود.

همچنین نوید پور محمد رضا، دیگر منتقد سینما با ستایش از وجه واقع گرایانه فیلم های عیاری، اظهار داشت: استفاده از واقعی گرایی اجتماعی در فیلم که ساده و ملموس به نظر می رسد بسیار دشوار است.
او در تکمیل گفته های خود، سه سکانس از فیلم های خانه پدری، بیدار شو آرزو و آبادانی ها را مصداق بارز واقع گرایی در سینما مثال زد.
پور محمدرضا با بیان این که واقع گرایی هولناک است، چیزی است که ندیده ای گفت: چگونه یک پدر در دل روزمرگی با سنگی که از روی طاقچه برداشته می شود دخترش را به قتل می رساند.

مهرداد اسکویی، مستند ساز برجسته کشور نیز در پیامی ویدیویی اظهار داشت: یکی از مهم ترین افرادی که باعث شد فیلم ساز بشوم استاد کیانوش عیاری است. در زمان نمایش فیلم آن سوی آتش در کانون فیلم بندر انزلی نوجوان بودم. بالای درختان می رفتم که پوسترهای تبلیغات نمایش فیلم را روی دیوار بچسبانم. بعد از پایان نمایش فیلم در حالی که باران شدیدی می بارید پیاده به خانه رفتم، چرا که از عشق به سینما شعله ور شده بودم.
اسکویی افزود: آقای عیاری ممنون که در ایران فیلم می سازید و صدای کسانی هستید که صدایی از خود ندارند.

امیدواریم خانه پدری استاد عیاری مانند دو فیلم دیگرشان: بیدارشو آرزو و کاناپه، اجازه نمایش عمومی دریافت کند.

از اداره ارشاد و سینمای جوانان بندر انزلی که موجب رقم خوردن این شب سینمایی دلپذیر و عالی شدند تشکر می کنیم.

درباره کاوه چلمبری

۲ نظر

  1. سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی
    سپاسگزارم

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

کد امنیتی را وارد کنید *

رفتن به بالا