خانه / اخبار / تاریخچه تئاتر در بندر انزلی (بخش دوم)

تاریخچه تئاتر در بندر انزلی (بخش دوم)

انزلی چی: از میان این جوانان احمد آرمون و محمدرضایی مدتی نزد علی دریابیگی که تحصیل کرده آلمان بود به کسب تجربه پرداختند و ابوالحسن محمدرضایی با استعداد و نبوغ خود چندین نمایش نامه را به رشته تحریر در آورد و کارگردانی نمود.

,                 ,                               ,           -3

به گزارش انزلی چی، با آغاز دهه ۲۰ هنرمندان پرتلاش و سخت کوش بندر انزلی توانستند استعداد خود را در خارج از این شهر به نمایش بگذارند. اجرای نمایش عذاب وجدان در شهرهای مختلف گیلان نام و آوازه تئاتر بندر انزلی را سر زبان ها انداخت و سبب گردید تا گروه های نمایشی استان جهت مبادله آثار هنری خود به بندر انزلی آمده و به اجرای نمایش بپردازند. 

درآمد حاصله از این نمایش (عذاب وجدان) صرف معالجه و درمان بیماران گردید و چون به نوعی حامی مالی سازمان (شیر و خورشید سابق) شده بود، این سازمان جایگاه و محیط مناسبی جهت رشد و توسعه تئاتر گردید و منجر به جذب جوانان علاقه مند بیش از قبل شد. 

هوشنگی، جعفر شوقی، ابراهیم نجاتی، غفور فرخ نیا، محمد میرعباس خداجو، ادیب اندرزجو (استاد ادیب) و علی شازدیک از هنرمندان این دوره بودند که با سختی های زیاد و بی هیچ چشم داشت مالی، زمینه ساز مناسبی برای اشاعه و توسعه هنر نمایش و رشد و شکوفایی استعدادهای تازه نفس شدند. 

از جمله نمایش هایی که این گروه به صحنه برد می توان از وکیل زبردست، شاهین دیوانه، سه شیاد، عشق و وظیفه و کاوه ثانی اسم برد.  

در سال ۱۳۳۳ گروه تحصنی از تهران به بندر انزلی آمد و مدت سه ماه در این شهر به اجرای نمایش پرداخت و با استقبال بی سابقه مردم روبرو شد، به طوری که سالن سینما تئاتر بلوار (شیر و خورشید سابق) هر شب مملو از جمعیت بود. به مرور سینما، تئاتر را تحت تاثیر خود قرار داد. اما در این میان سید احمد حبیب محمدی از کارمندان عالی رتبه شیلات که از بادکوبه به بندر انزلی آمده بود و غلام ایلبیگی کماکان فعالیت های تئاتری را ارائه می دادند.  

در دهه ۴۰ گروهی از جوانان متشکل از غلام پور اوغلی، احمد آرمون (برادر غلام پور امید) ، بنی اردلان، انصاری، رنجبر، درخشان نیابلی و حبیب محمدی، محمدرضایی و خانم ها مریم فرخ نیا، وزیری، ساجدی، ده یک نمایش های سو تفاهم از آلبرکامو، پیک نیک در میدان جنگ از فرناندو آربال و خواستگاری چخوف را روی صحنه بردند.

1-3

   نمونه ای از بلیط گروه تئاتر انجمن ادبی و هنری آذرخش

از میان این جوانان احمد آرمون و محمدرضایی مدتی نزد علی دریابیگی که تحصیل کرده آلمان بود به کسب تجربه پرداختند و ابوالحسن محمدرضایی با استعداد و نبوغ خود چندین نمایش نامه را به رشته تحریر در آورد و کارگردانی نمود. وی که به جز نویسندگی و کارگردانی و بازیگری، خطاط و نقاش برجسته ای هم است در سال ۱۳۱۹ به دنیا آمد و از دوران کودکی به بازیگری و تئاتر علاقه داشت و طبق گفته خودش در کلاس دهم و در نمایش فرزند قلابی به کارگردانی فراز پیشه به ایفای نقش پرداخت. البته نویسنده این نمایش نامه هم خود محمدرضایی بود. درآمد حاصل از این نمایش صرف کمک به دانش آموزان بی بضاعت شد. توفیق این اجرا زمینه مناسبی جهت ادامه کار برای محمدرضایی فراهم نمود و او بلافاصله نمایش بنگاه کاریابی افتادگان را اجرا کرد.   

استقبال فراوان مردم از این نمایش باعث شهرت وی شد و از او یک شخصیت هنری ساخت به طوری که توانست به جمع هنرمندان قدیمی تر آن دوره، احمد آرمون، غلام پور امید و جهانگیر محمد زاده بپیوندد و نمایش های فراوانی از جمله (۵۵۵۵)، معتاد، طلاق، قاچاقچی، افعی طلایی، خانم بازرس و … بنویسد و کارگردانی کند.

هنرمندان حاضر در تصویر بالا، از چپ به راست: استاد ادیب، جهانگیر محمد زاده، احمد آرمون و ابوالحسن محمدرضایی.

«محمد بت دوار»، «نویسنده و کارگردان تئاتر»  

هرگونه استفاده و … منوط به اجازه نگارنده یا مدیریت سایت می باشد.

36767_137644612918529_100000189731921_404457_3142535_n

منابع:
سرزمین مردم و ایران – عبدالحسین سعیدیان
نشریه داخلی چهارمین جشنواره منطقه ای کشور (رشت)
فصلنامه تئاتر (یک) معرفی گروه گوستانیان و آندرانیک هویان
تاریخ نمایش در گیلان – فریدون نوزاد و با تشکر فراوان از ابوالحسن محمدرضایی که اطلاعات خوبی در اختیارم قرار داد.

درباره کاوه چلمبری

یک نظر

  1. باسلام لطفا تصحیح بفرمایید درخشان نیابلی نیست مرحوم عباس نیابلی بودند

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشودفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

*

کد امنیتی را وارد کنید *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

رفتن به بالا